el projecte
11 d’oct. 2007
lomontblanc+2007.png)
L’objectiu del projecte lomontblanc és realitzar un acte creatiu basat en la lomografia.
No pretén ser una abstracció artística de la realitat, no vol interpretar el món que ens envolta, ni vol reflectir fotogràficament les inquietuds dels participants. Però, tot i no ser cap d’aquests l’objectiu principal del projecte, es creu que els resultats podran ser equiparats a aquests conceptes.
La finalitat principal és fer fotografies de la realitat que ens envolta, el nostre entorn, les persones, el nostre poble, la quotidianitat, la realitat, tot a través d’un objectiu lomogràfic. Lomontblanc no és un concurs fotogràfic sinó un marc que demostrarà que cada persona percep l'entorn d'una forma ben diferent alhora que plasmarà lomogràficament aquest particular, singular i excepcional punt de vista.
Lomography
El moviment lomogràfic neix a Viena l’any 1991, per tant no inventem res, només ens apuntem a la festa. És en aquest any quan dos estudiants austríacs compren una obsoleta càmera de fotografiar la LOMO LC-A (Lomo Compakt Automatic) una antiga màquina soviètica que havia estat dissenyada a mitjans dels anys 80 a partir del trist plagi d’una càmera japonesa i que havia de ser la càmera de fotografiar de tot comunista respectable.

Es desenvolupà la principal idea de la Lomografia: Don't think, just shoot (No pensis, dispara) i el moviment s’estengué per Àustria de forma tant vertiginosa que l’empresa russa d’armament i lents que estava a punt de tancar la producció de la LOMO LC-A va haver d’augmentar la cadena de muntatge (a mà) de la que s’estava a punt de convertir en una de les càmeres més famoses de l’Europa de finals del segle XX.

L’explosió del moviment es troba durant els primers anys del segle XXI en contraposició a la imatge digital perfecta. La fotografia elemental davant la màxima capacitat tècnica de les fotografies digitals. La reclamació de la senzillesa sobre la complexitat.
Actualment la Societat Lomogràfica Internacional inclou més de 30 països i una dotzena de models de càmeres lomogràfiques des de la joia de la corona, la LOMO LC-A, fins a la Colorsplash o la Supersampler, models que encavalquen la modernitat amb la filosofia del món lomogràfic, tot dins d’una de les operacions de màrqueting més fabuloses de la història de la fotografia.
El projecte lomontblanc
Safraner i l'Associació Juvenil Barjaula de Montblanc col·laboren en el projecte que consta de dues fases:
Primera fase: fotografiar
Es tracta de reunir un grup de quaranta persones i dotar-les d’una càmera lomogràfica. Seria una càmera lomolitos, una màquina d’un sol ús amb una pel•lícula de 24 exposicions que a més té un flash de colors (vermell, blau, verd, groc).
24x24 / espai / temps
Cada participant disposaria de 24 hores per a disparar les 24 fotografies a Montblanc durant el transcurs de la seva vida. A casa, al carrer, passant-s’ho bé amb els amics i amigues o passant-s’ho encara més bé amb les més amigues (o els més amics segons el cas), de dia i de nit, al pub, al bar, a l’estació, al lavabo, al carrer... res més. Don't think.
Fotografia del nostre entorn.
Segona fase: 960 instantànies
Posteriorment es procediria al revelat i s’estudiarien els resultats amb la finalitat de fer una exposició. Es tracta que el consell de savis faci una tria de 40 de les 960 fotografies que es disposaran per fer una exposició a Montblanc (una fotografia de cada participant). La resta d’imatges també s’exposaran en un gran collage que ocuparà un espai central de l’exposició.

A part d'això aquesta web és eina i resultat a la vegada. Aquí trobareu tot el que fa referència al projecte lomontblanc així com les fotografies (a partir del novembre de 2007) i l'exposició (a partir del maig de 2008).